Juf, ik heb een vraag!

Hoe werkt een windmolen? Waarom heet Nijmegen eigenlijk zo? Kinderen stellen veel vragen. Soms moeilijke vragen, waar je zelf nauwelijks het antwoord op weet. In het onderwijs wordt hier sinds een tijdje op ingespeeld.  Door ‘onderzoekend leren’ worden kinderen uitgedaagd om vragen te bedenken en deze ook zelf te beantwoorden. In het beste geval worden kinderen hierin vrij gelaten, maar in de praktijk zie je dat veel vragen van tevoren zijn bedacht door leerkrachten of methodemakers.

Motivatie
Onderzoekend leren heeft veel voordelen. Als je uitgaat van de vragen van kinderen, weet je zeker dat ze gemotiveerd zijn om het uit te zoeken. Voor de leerkracht is het ook fijn. Je hoeft niet altijd je methode te volgen, maar je kunt leerlingen begeleiden in hun zoektocht naar antwoorden. Daarnaast werkt het op een dieper niveau door in de ontwikkeling van kinderen. Ze moeten bijvoorbeeld in groepjes werken om een vraag te beantwoorden. Zo oefenen ze samenwerken. En ze leren dat op sommige vragen meerdere antwoorden mogelijk zijn.

Open deur
Maar er is wel een belangrijke kanttekening bij deze manier van werken, en dat lijkt misschien een open deur. Onderzoekend leren werkt alleen als je kinderen de juiste gereedschappen in handen geeft. Niemand wordt geboren als wetenschapper, je moet ook leren hoe je onderzoek doet. Hoe stel je een goede vraag, zijn je informatiebronnen betrouwbaar, hoe bedenk je een goede proef om iets te testen, hoe maak je een goede presentatie? Dat en nog veel meer moet de leerkracht uitleggen. Uit onderzoek blijkt verder dat het belangrijk is dat je het onderzoekend leren afwisselt met ‘ouderwetse’ lessen, begeleid leren.

Nieuwsgierigheid
Patsboem! maakte voor uitgeverij Malmberg lessen bij de zaakvakmethodes Naut, Meander en Brandaan, waarin onderzoekend leren wordt gebruikt. Deze lessen heten ‘de Uitdaging’. We verzonnen ook de Icecreamchallenge, waarbij kinderen worden uitgedaagd om een lekker ijsje te bedenken met groente erin. Maar het allermooiste is natuurlijk een manier om zaakvakken of wereldoriëntatie te geven op een manier waarbij je niet stuurt, maar uitgaat van de nieuwsgierigheid van kinderen. We hebben daar een plan voor, maar daar moet je nog even geduld voor hebben…

Verder lezen
* Handleiding onderzoekend leren voor leerkrachten van het Wetenschapsknooppunt Zuid-Holland.
* Het vragenmachientje helpt kinderen te bepalen of hun vraag een goede onderzoeksvraag is.
* Een pedagogisch-didactisch raamwerk voor leerkrachten bij het onderzoekend leren.

 

Help! Een robot! (Gratis les)

Ben jij bang dat je baan over 10 jaar is overgenomen door een robot? Of lijkt het je wel lekker als een robot voor je werkt? In samenwerking met Mirjam Verloop maakten we een les waarin de kinderen nadenken over een toekomst met robots. Download deze les GRATIS en ga er mee aan de slag.

Lessuggestie over robots en de toekomst

Denkboek is een bestseller

Artikel uit Prima Onderwijs over het Denkboek, dat wij maken in samenwerking met het Nationaal comité 4 en 5 mei.

Patsboem! playground

Wij vinden spelen met de nieuwste educatieve producten superleuk. En we brengen dat enthousiasme graag aan anderen over. Dat doen we met de Patsboem! playground. We laten je bijvoorbeeld kennis maken met Osmo en met Thymio, hoe je 3D-brillen kunt gebruiken in het onderwijs en hoe je op een simpele manier stop motion filmpjes kunt maken. Ons aanbod verschilt per keer, maar het is altijd goed voor een verrassing. Wil je ook een Patsboem! playground op jouw locatie? Neem dan contact op met Annemiek op annemiek[at]patsboemeducatief.nl.

Foutje!

Als educatief maker doe je je best om zo foutloos mogelijk te werken. Maar dat gaat niet altijd goed. Gelukkig hebben wij geen superpgrote blunders gehad, maar dat een foutje kan gebeuren, blijkt wel uit deze grappige fails.

Iedereen kan programmeren. Echt.

Sinds kort bloggen we voor Moodkids over allerlei leuke en superleerzame dingen die we tegenkomen. Om thuis met je kind. Dit keer over Scratch jr. Want elk kind kan leren programmeren. Echt waar. Koop het boek Scratch jr. en zet de app op je tablet. Je zult zien: binnen tien minuten heb jij iets geprogrammeerd en kun je met je kinderen aan de slag. Wedden dat ze het net zo leuk vinden als jij?

Programmeren is hot. Op steeds meer scholen wordt er aandacht aan geschonken. En ook voor thuis zijn er talloze apps of programma’s om met jonge kinderen aan de slag te gaan. Voor programmeren hoef je niet eens een computer te hebben. Als je je kind wilt laten zien hoe computers denken kun je ook samen eens kijken naar dit filmpje van een leraar die zijn klas leert programmeren door een boterham met pindakaas te smeren.

> Lees ook: Maak van je banaan een toetsenbord

Scratch jr.

Scratch Jr. is een boek waarmee kinderen van 5 tot 7 jaar op visuele wijze kunnen leren programmeren. Het boek is bedoeld voor kinderen tussen 5 en 7 jaar. Maar je kunt ook prima aan de slag met Scratch jr. met een bijdehand kind van 4 jaar of met een kind van 8 jaar dat nog nooit heeft geprogrammeerd. Het is een afgeleide van het al langer bestaande boek Scratch, voor kinderen vanaf 9 jaar.

Test, test, test

Natuurlijk hebben we Scratch jr. zelf even laten testen door ons eigen proefkonijn. Binnen drie minuten was het eerste zelfgemaakte project een feit. Na een half uur stond er een compleet verhaal met audio, beweging en een zelf ontworpen figuur. Eerlijk is eerlijk, de tester was al 8 jaar, maar had nog nooit eerder iets met Scratch gedaan. Razend enthousiast.

‘En? Wat is leuker…Scratch of Minecraft?’ Daar moest hij lang over denken. “Minecraft. Maar dat is toch heel anders!”

Dino’s in de klas

Ken je de nieuwe Albert Heijn dino-actie? De supermarkt trekt het plaatjes sparen dit jaar naar een nieuw level. Met een Virtual Reality-bril kun je naast een dino lopen. Of je scant het kaartje in en laat een dino op de tafel of je arm lopen. Wij worden er superenthousiast van en zien meteen mogelijkheden voor in de klas. Download hier onze lesideeën voor onder-, midden- en bovenbouw. En laat ons vooral weten wat jullie in de klas doen met de dinokaartjes!

Denkboek ziet daglicht

Na maanden hard werken zag het Denkboek eindelijk het daglicht. Op 4 april mochten 204.000 leerlingen in groep 7 het Denkboek uitpakken, een boekje over oorlog en vrijheid dat we maakten in opdracht van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. De honderden kinderen die het Denkboek hadden getest, kwamen naar Madurodam waar ze luisterden naar verhalen van mensen die de oorlog meemaakten. Na de officiële uitreiking van het Denkboek volgde nog een verrassingsoptreden van boyband Mainstreet. Het Denkboek werd die dag in allerlei kranten genoemd en kwam zelfs in het NOS Journaal. Wij glimmen van trots natuurlijk!

Het Denkboek in Metro op 3 april, Metro op 4 april en het Parool.

Het Denkboek bij het NOS Journaal en bij het Jeugdjournaal.

Hoe groot is de ruimte?

Het heelal is zo onvoorstelbaar groot, dat zelfs de knapste koppen moeite hebben om het te begrijpen. Maar de BBC heeft een poging gedaan met een briljante website. Je scrollt met je raketje naar beneden en reist zo langs allerlei markeringspunten. Hoogste onbemande luchtballonvaart, eerste man in de ruimte enzovoort. Je scrollt en je scrollt totdat … It would take you about 23 million years of continuous scrolling on this scale to get to the farthest regions of the observable universe. We think we’ll stop here. 

Monzters

In verlaten fabrieken wonen nieuwsgierige monsters. Je kunt ze bezoeken via de app Monzter. Erg mooi artwork van de Duitse graffitikunstenaar Kim Kwacz.